Image 01 Image 02 Image 03 Image 04 Image 05 Image 06 Image 07
Sage
Diest-Aarschot-Tienen

De Marginale Driehoek

De Marginale Driehoek

De marginale driehoek is een volkse benaming voor het geografisch gebied in Vlaams-Brabant tussen Diest, Aarschot en Tienen. Maar niet zelden worden gehuchten aan de rand ook gerekend tot de driehoek. Inwoners zijn vaak het onderwerp van spot in de stad Leuven en worden dikwijls (ten onrechte) gerekend tot de lagere sociale klasse.

Het stereotype omtrent de plaatselijke cultuur is dat zij vooral draait rond voetbal, het ombouwen ("tunen") van wagens en uitgaan waarbij de uitgaanstendensen gevolgd worden (gabberen, hakken, jumpen). Het jumpen is trouwens groot geworden binnen de marginale driehoek, voornamelijk in de Stadsfeestzaal in Aarschot (ook wel 'De Zoal' genoemd). De jeugd heeft verder een voorkeur voor merkkledij, designerdrugs zoals ecstasy en is laaggeschoold, althans, zo wil het cliché.

De historische naamgeving ontspringt bij Napoleon. Napeleon stuurde gewonde troepenvolk naar kampen en herbergen die gelegen waren in de genoemde driehoek om op krachten te komen om de strijd in Waterloo aan te kunnen. Deze soldaten behoorden tot de lagere ranken en waren meestal boeren, in die tijd was de benaming voor de simpele burgerij een afleiding van "marginalen", dus geen belediging maar een benaming in die tijd. Zo heb je in de omgeving van de driehoek veel tavernes en café's die de naam van Napoleon dragen of afleidingen zijn zoals "Het Bed van Napoleon" in Linden (Lubbeek).

Waarschijnlijk om de spot kracht bij te zetten circuleert de versie dat Napoleon voor hij de slag van Waterloo aanving alle manschappen verzocht die niet geschikt waren voor de veldslag (bv. die te dom waren) om zich in deze regio terug te trekken.

Geraadpleegde bron(nen): 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Marginale_Driehoek (vooral eerdere gepubliceerde versies, terug te vinden onder 'geschiedenis')
http://nl.wikisage.org/wiki/Marginale_driehoek (vooral eerdere gepubliceerde versies, terug te vinden onder 'geschiedenis')

© 2024 Filip Gybels